Wyszukaj
Facebook YouTube
A A+ A++ Wersja kontrastowa
BIP TV BIP UE PL NFOSiGW
Miasto Otwock
STRONA GŁÓWNA Mieszkaniec Ochrona środowiska Załatw sprawę Usuwanie drzew i krzewów

Usuwanie drzew i krzewów

Budynki - ozdobnik

Sprawy prowadzą:

Mateusz Odziemczyk i Wiktoria Sasin, tel. 779-20-01 wew. 138
– w zakresie drzew zgłaszanych do usunięcia przez osoby fizyczne.

Dominik Komorowski, tel. 779-20-01 wew. 172
– w zakresie wniosków o zezwolenie na usunięcie drzew składanych przez instytucje i firmy oraz w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.

I. W przypadku zamiaru usunięcia drzew przez podmioty inne niż osoby fizyczne, oraz przez osoby fizyczne chcące dokonać wycinki na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej:

 

Wymagane wnioski:

Wniosek o zezwolenie na usunięcie drzew / krzewów

Wniosek zawiera:

  1. Imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości.
  2. Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością.
  3. Nazwę gatunku drzewa lub krzewu.
  4. Obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:

a) posiada kilka pni - obwód każdego z tych pni,

b) nie posiada pnia - obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;

  1. Wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew.
  2. Miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.
  3. Jeśli posiadacz nieruchomości nie jest właścicielem- do wniosku dołącza się zgodę właściciela (jeżeli jest wymagana); 
  4. Jeśli nieruchomość jest we współwłasności - zgodę pozostałych współwłaścicieli; 
    Jeśli drzewo rośnie na granicy nieruchomości - zgodę właściciela nieruchomości sąsiedniej.
    Spółdzielnie mieszkaniowe lub wspólnoty mieszkaniowe do wniosku dołączają oświadczenie o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku.
  5. rysunek lub mapa określająca usytuowanie drzewa lub krzewu albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;
  6. projekt planu:
  1. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
  2. zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15, jeżeli zostało wydane.


Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów związane z realizacją inwestycji (za wyjątkiem inwestycji liniowych) wydaje się po uzyskaniu pozwolenia na budowę, jeżeli jest wymagane.


Opłaty:

Opłatę za usunięcie drzewa ustala się mnożąc liczbę cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm i stawkę opłaty.


Jeżeli drzewo na wysokości 130 cm:

  1. posiada kilka pni - za obwód pnia drzewa przyjmuje się sumę obwodu pnia o największym obwodzie oraz połowy obwodów pozostałych pni;
  2. nie posiada pnia - za obwód pnia drzewa przyjmuje się obwód pnia mierzony bezpośrednio poniżej korony drzewa.


Opłatę za usunięcie krzewu ustala się mnożąc liczbę metrów kwadratowych powierzchni gruntu pokrytej usuwanymi krzewami i stawkę opłaty. Za wielkość powierzchni pokrytej krzewami przyjmuje się wielkość powierzchni rzutu poziomego krzewu.


Minister właściwy do spraw środowiska określa, w drodze rozporządzenia, wysokość stawek opłat, o których mowa w ust. 1 i 3, różnicując je ze względu na:

  1. rodzaj lub gatunek drzew lub krzewów;
  2. obwód pnia drzewa lub powierzchnię krzewu albo krzewów rosnących w skupisku.


Nie nalicza się opłat za usunięcie:

Zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów są zwolnione z opłat skarbowych.


Sposób załatwienia

  1. Złożenie kompletnego wniosku;
  2. Dokonanie analizy stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym rosną drzewa lub krzewy;
  3. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania;
  4. Oględziny w terenie;
  5. Analiza zasadności wniosku, zgodności z miejscowym planem zagospodarowania oraz zapisami wynikającymi z przepisów odrębnych;
  6. Przygotowanie projektu decyzji i jego uzgodnienie;
  7. Wydanie decyzji.

 

Termin załatwienia

W ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (data doręczenia wniosku organowi właściwemu w sprawie). Do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.


Tryb odwoławczy

Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego - Warszawa, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Otwocka.

 

Opłata za odwołanie

Nie pobiera się opłat skarbowych za odwołanie od decyzji.


Uwagi

Zgoda właściciela nieruchomości nie jest wymagana w przypadku wniosku złożonego przez:

  1. użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym;
  2. spółdzielnię mieszkaniową;
  3. wspólnotę mieszkaniową, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492);
  4. zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa.


Spółdzielnia mieszkaniowa informuje, w sposób zwyczajowo przyjęty, członków spółdzielni, właścicieli budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, a zarząd wspólnoty mieszkaniowej - członków wspólnoty, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczając co najmniej 30-dniowy termin na zgłaszanie uwag. Wniosek może być złożony nie później niż w terminie 12 miesięcy od upływu terminu na zgłaszanie uwag.


II. W przypadku zamiaru usunięcia drzew na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą:

Pliki do pobrania

Plik: Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa, Rozmiar: 42kBPobierz

Zgłoszenie zawiera imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. W przypadku gdy wnioskodawca chce, aby sprawa została załatwiona w drodze zaświadczenia, do zgłoszenia należy dołączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej.

W przypadku gdy zgłoszenie nie zawiera wszystkich wymaganych elementów, właściwy organ, w drodze postanowienia, nakłada obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni.


Sposób i termin załatwienia:

Pracownicy Urzędu Miasta w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonują oględzin w celu ustalenia, odpowiednio:

1) nazwy gatunku drzewa;

2) obwodu pnia ustalonego na wysokości 5 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:

a) posiada kilka pni - obwodu każdego z tych pni,

b) nie posiada pnia - obwodu pnia poniżej korony drzewa.


Z oględzin sporządza się protokół.

Po dokonaniu oględzin Prezydent Miasta, w terminie 14 dni od dnia oględzin może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli Prezydent nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.

Prezydent Miasta może przed upływem w/w terminu wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcia drzewa. Zaświadczenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. Jeżeli wnioskodawca chce, aby sprawa została załatwiona w drodze zaświadczenia, opłatę skarbową należy uiścić przed złożeniem zgłoszenia, zaś potwierdzenie jej uiszczenia dołączyć do zgłoszenia.


Uwagi:

W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.


Prezydent Miasta może wnieść sprzeciw w przypadku:

1) lokalizacji drzewa:

2) spełnienia przez drzewo kryteriów uznania za pomnik przyrody. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, kryteria uznawania tworów przyrody żywej i nieożywionej za pomniki przyrody, kierując się potrzebą ochrony drzew i krzewów ze względu na ich wielkość, wiek, pokrój i znaczenie historyczne, a odnośnie tworów przyrody nieożywionej – ze względu na ich znaczenie naukowe, estetyczne i krajobrazowe.


Prezydent Miasta wnosi sprzeciw:

1) jeżeli zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie;
2) w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia.

Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, Prezydent Miasta uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.


Zezwolenia na usunięcie ani zgłoszenia zamiaru usunięcia nie wymagają:


Uszkodzenie i zniszczenie drzew

Prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu:

  1. usunięcie gałęzi obumarłych lub nadłamanych,
  2. utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzewa,
  3. wykonanie specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa,
    - wykonywanych na podstawie dokumentacji, w tym dokumentacji fotograficznej, wskazującej na konieczność przeprowadzenia takich zabiegów, którą przechowuje się przez okres 5 lat od końca roku, w którym wykonano zabieg.


Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celach innych niż określone powyżej, stanowi uszkodzenie drzewa.


Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 50% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celach innych niż określone powyżej, stanowi zniszczenie drzewa.


Administracyjna kara pieniężna.

Wójt, burmistrz alba prezydent miasta wymierza administracyjną karę pieniężną za:


W przypadku usunięcia albo zniszczenia drzewa lub krzewu, albo uszkodzenia drzewa w okolicznościach uzasadnionych stanem wyższej konieczności, nie wymierza się administracyjnej kary pieniężnej.

Jednostka odpowiedzialna: Wydział Ochrony Środowiska

Adres: ul. Armii Krajowej 5, 05-400 Otwock, Bud. C, pok. 4 ul. Armii Krajowej 5, 05-400 Otwock, Bud. C, pok. 4
Numer telefonu: (22) 779 20 01 do 6, wew. 171 (22) 779 20 01 do 6, wew. 171
E-mail: srodowisko@otwock.pl srodowisko@otwock.pl

Pn. 8:00-18:00; Wt., Śr., Cz. i Pt., 8:00-16:00

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1980r. Kodeks postępowania administracyjnego
  3. Ustawa z dn. 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
  4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości opłat za usunięcie drzew i krzewów.


Pliki do pobrania

Plik: Zgłoszenie o zamiarze usunięcia drzew, Rozmiar: 42kBPobierzPlik: Wniosek o zezwolenie na wycinkę drzew, Rozmiar: 46kBPobierz