Tylko Otwock i Józefów chcą I strefy biletowej?

Autor: Gazeta Otwocka

03/11/2016

Otwock i Józefów proponuje obniżkę cen za bilety Szybkiej Kolei Miejskiej poprzez wydłużenie obszaru obowiązywania I strefy biletowej warszawskiego ZTM. Okoliczne gminy mają tydzień na przeanalizowanie, czy włączają się do projektu. W innym wypadku Otwock i Józefów rozważy wprowadzenie personalizacji biletów.

Prezydent Otwocka Zbigniew Szczepaniak i burmistrz Józefowa Stanisław Kruszewski spotkali się w czwartek, 3 listopada, z przedstawicielami okolicznych władz samorządowych. Tematem rozmów była partycypacja w kosztach funkcjonowania linii S1 Szybkiej Kolei Miejskiej oraz wspólnego biletu Zarządu Transportu Miejskiego i Kolei Mazowieckich. Przypomnijmy, że w 2016 roku koszt realizacji projektu wyniesie prawie 5 mln zł. Aż 90 proc. sumy zapłacą samorządy Miasta Otwocka i Józefowa. – Zdajemy sobie sprawę, że nasze samorządy powinny być głównie obciążone kosztami tego projektu, ale obecny podział jest nie współmierny do liczby mieszkańców korzystających z usług przewozowych – mówił burmistrz Stanisław Kruszewski. Dodał, że przed samorządami niebawem stanie ogromne wyzwanie, czyli zapewnienie mieszkańcom komfortowego dojazdu do Warszawy. Dojazdu, który niewątpliwie utrudni rozbudowa drogi krajowej nr 17 (Warszawa-Lublin), budowa Południowej Obwodnicy Warszawy (trasa S2), budowa trzeciego toru do Otwocka oraz ewentualna budowa mostu na rzece Świder.

- Linia S1 SKM jest właśnie naszą propozycją wyjścia naprzeciw tym problemom – mówił prezydent Zbigniew Szczepaniak. – Idziemy też krok dalej i proponujemy rozszerzenie obszaru obowiązywania I strefy biletowej warszawskiego ZTM. To z jednej strony obniży ceny biletów dla pasażerów, ale również zachęci pozostałych mieszkańców do korzystania z oferty kolejowego dojazdu do stolicy – dodał prezydent.

Ze wstępnych szacunków wynika, że koszt rozszerzenia strefy to ok. 2,5 mln zł rocznie. – Byliśmy na spotkaniu w ZTM i jesteśmy gotowi tą strefę rozszerzyć już od 2017 roku, ale na pewno nie na zasadach podziału kosztów obecnie obowiązujących – mówili prezydent Szczepaniak i burmistrz Kruszewski.

Niestety obecni na spotkaniu samorządowcy: starosta otwocki Mirosław Pszonka, burmistrz Karczewa Władysław Łokietek, wójt gminy Kołbiel Adam Budyta, sekretarz gminy Wiązowna Anna Rosłaniec i sekretarz gminy Celestynów Krzysztof Boczarski nie odnieśli się pozytywnie do pomysłu większej partycypacji w kosztach projektu.

Samorządowcy, choć nie ostatecznie, to twierdzili, że byłoby to zbyt duże obciążenie dla gmin i powiatu (starosta jako jedyny zapowiedział, że udział powiatu w przyszłorocznej partycypacji zwiększy się o 50 tys. zł, natomiast burmistrz Karczewa, że rozważa zwiększenie udziału o 30 tys. zł).

Prezydent zaproponował, aby samorządy w ciągu tygodnia przekazały ostateczną odpowiedź w sprawie projektu. 

Warto podkreślić, że gdyby inicjatywa została zrealizowana zamiast biletu za 7 zł podróżni mogliby przejechać trasę z Otwocka za 4,4 zł, a czteroosobowa rodzina mogłaby zaoszczędzić miesięcznie nawet 300 zł.

Dlatego prezydent Zbigniew Szczepaniak i burmistrz Stanisław Kruszewski w razie odmowy samorządów w większym zaangażowaniu środków rozważą możliwość spersonalizowania biletów dla mieszkańców Otwocka i Józefowa.

Rozszerzenie strefy biletowej jest nie tylko ofertą dla obecnych mieszkańców Otwocka i okolic. Wpłynie także na rozwój wszystkich gmin w naszym rejonie, bowiem w radykalny sposób usprawni komunikację z Warszawą. To niewątpliwie uatrakcyjni nasz teren dla osób poszukujących miejsca do osiedlenia się, a także dla inwestorów.

Koszt funkcjonowania Szybkiej Kolei Miejskiej i „wspólnego biletu ZTM-KM” w 2016 roku – 4,9 mln zł

  • Otwock – 2,93 mln zł
  • Józefów – 1,46 mln zł
  • Powiat Otwocki – 200 tys. zł
  • Wiązowna – 100 tys. zł
  • Karczew – 70 tys. zł
  • Celestynów – 55 tys. zł
  • Sobienie-Jeziory – 50 tys. zł
  • Kołbiel – 20 tys. zł

Galeria