Nowe przepisy dotyczące wycinki drzew

W dniu 17 czerwca 2017 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie przyrody. Zmianie ulegają między innymi przepisy dotyczące usuwania drzew na działkach innych niż leśne (tj. oznaczonych w ewidencji gruntów symbolami innymi niż „Ls”).
W myśl nowych przepisów, na gruntach innych niż leśne, bez zezwolenia Prezydenta Miasta posiadacz nieruchomości będzie mógł usunąć drzewa, których obwód pnia mierzony na wysokości 5 cm nie przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej i platanu klonolistnego;
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
W przypadku drzew o obwodach większych niż wymienione powyżej, posiadacz nieruchomości musi uzyskać ZEZWOLENIE lub dokonać ZGŁOSZENIA zamiaru wycinki do Urzędu Miasta.
- Podmioty inne niż osoby fizyczne, oraz osoby fizyczne chcące dokonać wycinki na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej muszą uzyskać ZEZWOLENIE Prezydenta Miasta na usunięcie drzew.
- Osoby fizyczne chcące usunąć drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej muszą dokonać ZGŁOSZENIA w Urzędzie Miasta zamiaru usunięcia drzew.
Zgłoszenie zawiera imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Urząd Miasta, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin drzew w terenie. Po dokonaniu oględzin, w terminie 14 dni od dnia oględzin Urząd może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić wyłącznie w sytuacji, jeżeli Urząd nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
W przypadku nieusunięcia drzew przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin, usunięcie może nastąpić tylko i wyłącznie po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
Za usunięcie drzew:
- bez wymaganego zezwolenia,
- bez dokonania zgłoszenia,
- przed upływem terminu na wniesienie sprzeciwu przez Urząd,
- pomimo sprzeciwu wniesionego przez Urząd,
wymierzana jest administracyjna kara pieniężna. Na podstawie obowiązujących obecnie przepisów wysokość kary wynosi: 500 zł za 1 cm obwodu pnia drzewa, oraz 200 zł za 1 m2 powierzchni krzewów. Minister właściwy do spraw środowiska, nie później niż w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie nowych przepisów wyda rozporządzenie, w którym określi wysokość stawek opłat i kar za usunięcie drzew i krzewów.
Szczegółowe informacje na temat nowych przepisów można uzyskać w Urzędzie Miasta Otwocka, bud. C pok. 4, Tel. (22) 779-20-01 wew. 171, e-mail: srodowisko@otwock.pl
Osoby kontaktowe w przedmiotowej sprawie: Pan Jakub Grzywacz i Pani Elżbieta Mazek.
Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody.
Media społecznościowe