Najczęściej pojawiające się ze strony seniorów pytania i odpowiedzi
W jaki sposób rachmistrz spisowy może dokonać spisu?
Rachmistrze wykonują prace spisowe metodą wywiadu telefonicznego. Rozpoczęli pracę w dniu 13 maja br. Tam gdzie kontakt telefoniczny jest utrudniony rachmistrzowie będą podejmowali wielokrotne próby kontaktu w różnych dniach i o różnych porach dnia.
Czy udział w spisie jest obowiązkowy i obowiązkowe jest przekazanie wymaganych danych?
Osobom, które odmawiają udzielania informacji przypominamy o obowiązkowym udziale w NSP, który obejmuje także seniorów, którym GUS stara się zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo i wiedzę niezbędną do wypełnienia tego obywatelskiego obowiązku. Ponadto w przypadku uzasadnionej obawy:
Obowiązkową formą jest samospis internetowy, metoda uzupełniająca to spis przez telefon, na infolinii spisowej oraz praca rachmistrza metodą telefoniczną.
Osoby, które nie dokonały samospisu internetowego do momentu, gdy skontaktował się z nimi rachmistrz, mają obowiązek udzielić informacji rachmistrzowi i w ten sposób wziąć udział w spisie. Przekazana rachmistrzowi informacja, że osoba zamierza dopiero dokonać samospisu jest traktowana jako odmowa wzięcia udziału w spisie powszechnym.
Podanie nr PESEL, imienia i nazwiska jest obowiązkowe.
W związku z organizacją i przeprowadzeniem Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021, dane osobowe są przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c RODO – przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze w odniesieniu do art. 28 ust. 1 w związku z art. 10 pkt. 1) i 2) i art. 11 pkt. 3) ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., art. 6 ust. 1 lit. e RODO – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi, art. 9 ust. 2 lit. g RODO – przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym i art. 9 ust. 2 lit. j RODO – przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych jest niezbędne do celów statystycznych.
Ustawy i rozporządzenie regulujące podstawę podania PESEL:
• prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą, (art. 15 RODO)
• prawo do sprostowania danych, (art. 16 RODO)
• prawo do usunięcia danych, (art. 17 RODO)
• prawo do ograniczenia przetwarzania, (art.18 RODO)
• prawo do uzyskania informacji o sprostowaniu lub usunięciu danych osobowych lub o ograniczeniu
• prawo do sprzeciwu. (art. 21 RODO)
5. Ustawa o statystyce publicznej z dnia 29 czerwca 1995 r. w art. 10 stwierdza, że dane jednostkowe identyfikowalne zebrane w badaniach statystycznych podlegają bezwzględnej ochronie. Dane te mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, zestawień i analiz statystycznych oraz do tworzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego operatu do badań statystycznych; udostępnianie lub wykorzystywanie tych danych dla innych niż podane w ustawie celów jest zabronione (tajemnica statystyczna).